Polski dokument podróży

Kto może złożyć wniosek

Wniosek o wydanie polskiego dokumentu podroży może złożyć cudzoziemiec, który utracił swój dokument podróży, dokument podróży uległ zniszczeniu lub utracił ważność i nie ma możliwości otrzymania nowego dokumentu podróży. 

O wydanie polskiego dokumentu podróży może ubiegać się cudzoziemiec posiadający:

  • zezwolenie na pobyt stały, 

  • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE, 

  • ochronę uzupełniają, 

  • zgodę na pobyt ze względów humanitarnych,

  • lub cudzoziemiec będący obywatelem Białorusi i przebywający Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, wydanego ze względów humanitarnych.

Wniosek w imieniu małoletniego cudzoziemca składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jedno z rodziców lub jeden z ustanowionych przez sąd opiekunów.

Obywatele Białorusi, na mocy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2023 r. mogą ubiegać się o wydanie polskiego dokumentu podróży na preferencyjnych zasadach, jeżeli spełniają następujące warunki:

  1. cudzoziemiec utracił swój dokument podróży albo jego dokument podróży uległ zniszczeniu bądź utracił ważność albo nie posiadał on dotąd dokumentu podróży;
  2. cudzoziemiec posiada zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgodę na pobyt ze względów humanitarnych, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy (w tym ostatnim przypadku bez względu na podstawę udzielenia tego zezwolenia).

 

Warunkiem skorzystania przez obywateli białoruskich z możliwości uzyskania polskiego dokumentu podróży w ramach tej preferencyjnej podstawy jest złożenie wniosku o jego wydanie w okresie od 1 lipca 2023 r. do 31 grudnia 2025 r.

Obywatele Białorusi zwolnieni są również z obowiązku uiszczenia opłaty za wydanie polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca.

Sposób składania wniosku 

  1. Wypełnij wniosek zgodnie z pouczeniem (wszystkie pola muszą być wypełnione języku polskim). Zapoznaj się z informacjami i listą najczęściej popełnianych błędów. Wnioski w formie elektronicznej dostępne do wypełnienia na stronie mos.cudzoziemcy.gov.pl KLIK 

  2. Wydrukuj i podpisz wniosek

  3. Złóż osobiście w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim lub wyślij za pośrednictwem Poczty Polskiej

 

Polski dokument podróży jest ważny przez okres 1 roku i  w czasie swojej ważności,  uprawnia do wielokrotnego przekraczania granicy.

Uzyskanie polskiego dokumentu podróży nie zwalnia cudzoziemca z obowiązku podjęcia działań zmierzających do uzyskania dokumentu podróży

 

Miejsce składania wniosku

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

ul. Lubomelska 1-3, III piętro, pok. 322

 

POK  (Punkt Obsługi Klientów) Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie

Lublin, ul. Spokojna 4 (parter)

 

Adres do wysyłki wniosków: 

Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie, 

ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin

Dokumenty wymagane do złożenia wniosku 

  1. Wypełniony zgodnie z pouczeniem formularz wniosku KLIK 

  2.  zdjęcia biometryczne  KLIK 

  3. Kserokopia wszystkich zapisanych stron ważnego dokumentu podróży KLIK (oryginał do wglądu), w szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania, może przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość.

 

Opłata za wydanie polskiego dokumentu podróży - 350 zł – nr konta: 67 1010 1339 0055 0022 3100 0000,                                         Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie, tytułem: opłata za polskiego dokumentu podróży +   imię i nazwisko wnioskodawcy.

Opłata ulgowa -  175 zł

Przysługuje osobom:

  • znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej;

  • których celem pobytu jest pobieranie nauki w szkole ponadpodstawowej i szkole wyższej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  • małoletnim, którzy w dniu złożenia wniosku o wydanie lub wymianę dokumentu nie ukończyli 16 lat.

Opłata za wymianę dokumentu w przypadku zawinionej utraty lub zawinionego zniszczenia wynosi 700 zł.

Opłata za wymianę dokumentu w przypadku kolejnej zawinionej utraty lub kolejnego zawinionego zniszczenia wynosi 1050 zł.

Dokumenty niezbędne do wydania polskiego dokumentu podróży

  • dokumenty niezbędne do potwierdzenia danych i okoliczności podanych we wniosku, tj. dokumenty potwierdzające brak możliwości uzyskania dokumentu podróży wydanego przez właściwe władze kraju pochodzenia, dokumenty potwierdzające posiadanie statusu bezpaństwowca, decyzja w sprawie udzielenia ochrony uzupełniającej na terytorium Polski lub zgody na pobyt ze względów humanitarnych;

  • potwierdzenie zameldowania

  • umowa najmu

  • W przypadku korzystania z ulgi w opłacie za wydanie polskiego dokumentu podróży:

    • zaświadczenie właściwego organu do spraw pomocy społecznej o korzystaniu w danym czasie ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej;

    • zaświadczenie potwierdzające pobieranie w danym czasie nauki w szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;

    • odpis aktu urodzenia małoletniego cudzoziemca, a w przypadku niemożności jego uzyskania – dokument podróży lub inny dokument tożsamości potwierdzający wiek małoletniego cudzoziemca.

    •  

Wymiana polskiego dokumentu podróży

Wniosek o wymianę Polskiego dokumentu podróży należy złożyć w przypadku, kiedy:

  • zmianie ulegną dane umieszczone w dotychczasowym dokumencie np. nazwisko; 

  • zmianie ulegnie wygląd cudzoziemca, w takim stopniu, że  umieszczona w dotychczasowym dokumencie fotografia utrudnia lub uniemożliwia  identyfikację; 

  • utracono dotychczasowy dokument; 

  • dotychczasowy dokument uległ uszkodzeniu; 

Wniosek o wymianę polskiego dokumentu podróży należy złożyć, w terminie 14 dni od wystąpienia wyżej wymienionych okoliczności. 

Wniosek w imieniu małoletniego cudzoziemca składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jedno z rodziców lub jeden z ustanowionych przez sąd opiekunów.

 

Projekty unijne
Mapa strony
Deklaracja dostępności
Polityka prywatności

Bezpieczna przystań
Projekt "Przyjazny i bezpieczny urząd IV" 
współfinansowany z Programu Krajowego 
Funduszu Azylu, Migracji i Integracji